Geeft vorm aan de identiteit van
haar opdrachtgevers. Op papier, online
en in ruimtelijke omgevingen.
+31 (0)30 2805 580
info@yabber.nl
Catharijnesingel 102
3511 GV Utrecht
The Netherlands
www.yabber.nl

McDonald’s concurrent van Starbucks?

Als groot, mondiaal merk moet je uiteraard je naam waar mogelijk verdedigen. Dat betekent niet alleen look-a-likes naar de rechter slepen, maar ook nieuwkomers op de markt zo weinig mogelijk speelruimte geven.

Hoewel Starbucks weer een hogere winst heeft gehaald (zie Volkskrant – Starbucks boekt weer een plusje), heeft het concern het moeilijk in deze economische crisistijd. Starbucks’ koffie is immers duur. Dit was dan ook een van de redenen van McDonald’s om in de koffiemarkt te stappen. En McD maakt het Starbucks erg moeilijk. Het goed gekopieerde concept is succesvol. Mede vanwege de goedkopere koffie. ‘McCafé is a game-changer in coffee’ vertelde een analist van de Deutsche Bank. ‘We expect McDonald’s will extract a significant toll on Starbucks’ performance, beginning this summer in earnest. Deutsche Bank has downgraded Starbucks stock to sell.’

Merkbeleving

Moet Starbucks op haar tellen passen? Het verschil met McDonald’s is dat de koffieketen niets extra’s te bieden heeft in vergelijking met McCafé. Het is puur de kracht van het brand. Een merk waarvoor de klant (fan) graag wil betalen. In de VS is inmiddels een kleine koffieoorlog uitgebroken. De mythe rondom de ‘4 bucks’ die Starbucks vraagt voor de beroemde latte, wordt door McDonald’s bewust gebruikt, ook online. En de fastfoodketen staat sterk. Op basis van een Amerikaanse blind test blijkt de McD-koffie beter van smaak is.

Buiten deze P’s van product en prijs, blijft de branding een belangrijk instrument. Secuur bewaakt en bevochten. Zo werd Xingbake bij de rechter gesleept. Het woord is een letterlijke vertaling van Starbucks in het Chinees. Maar ook kleine, lokale concurrenten worden rigoureus aangepakt. Merkkracht en merkherkenbaarheid moeten niet worden onderschat. Echter, vaak wordt dit bevochten op het gebied van de naam (zelfde schrijfwijze, fonetische gelijkenissen e.d.) en logo. De spatial branding blijft vaak buiten beschouwing. Terwijl merkbeleving een inmiddels steeds meer geaccepteerd fenomeen is. De vraag is of ruimtelijke vormgeving zo makkelijk te verdedigen en beschermen is. Ik vermoed dat dit in de toekomst een belangrijk brandingselement zal worden.

Beelden: Ideasfrescas, Nihon-joriku

Comments are closed.

Switch language
Interests
Archive
Twitter updates